سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بنده ای را که دهان خود را می گشاید و می گوید : «بارالها ! به من روزی بده» ؛ ولی دست از طلبِ روزی می کشد، دشمن می دارد . [.امام علی علیه السلام]
 

 

 

 آموزش رانندگی کلیک کنید


آموزش رانندگی تصویری کلیک کنید

 

 

آموزش رانندگی مخصوص بانوان کلیک کنید


آموزش حرکت با دنده عقب کلیک کنید


آزمون شهری کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


بهترین حالت گرفتن فرمان کلیک کنید


آموزش پارک کنار جدول کلیک کنید


فیلم آموزش مهارت های رانندگی کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


آموزش دور زدن دو فرمانه و یک فرمانه کلیک کنید

جمعه 94 فروردین 7 , ساعت 2:30 عصر

دنده عقب

پیش از شروع حرکت با دنده عقب بایستی برای تقویت و تسلط فرمان توسط دست چپ به مدت 15 دقیقه دست راست بر روی دسته دنده قرار گرفته و دست چپ به تنهایی کنترل فرمان را عهده‌دار گردد.

حرکت در دنده عقب بایستی با مراقبت و کنترل و احتیاط کامل باشد حرکت در دنده عقب جز برای پارک دوبل بر خلاف مقررات می‌باشد و آن هم به شرط آنکه محل پارک ممنوع نباشد.

صاف بودن فرمان پیش از حرکت با دنده عقب

بدلیل لزوم قرار داشتن دست چپ بر روی مرکز فرمان (ساعت 12) بهتر است پیش از حرکت با دنده عقب فرمان را روبه جلو صاف کنیم و وسط نیم دایره بزرگ فرمان گرفته شود.

روش حرکت به عقب (دنده عقب)

ابتدا راهنمای سمت راست زده می‌شود و سپس دنده را درون دنده عقب گذارده ، دست راست پشت صندلی شاگرد قرار می‌گیرد و سر به گونه‌ای به سمت عقب بر می‌گردد که تمام شیشه عقب و پشت سر خودرو دیده شود.

چگونگی نشستن در حرکت دنده عقب

ابتدا با دست راست کمربند ایمنی را از بغل شانه سمت چپ کشیده و با دست چپ کمربند را از پایین می‌کشیم تا آزاد شود ، سپس تنه به طرف عقب بر روی باسن چرخانده می‌شود و دست راست پشت صندلی شاگرد قرار می‍‌‌گیرد.

آموزش حرکت با دنده عقب

سرعت حرکت در دنده عقب

سرعت در درنده عقب به اندازه‌ای باید باشد که یکک نفر پیاده بتواند همراه با خودرو حرکت کند.

در حرکت با دنده عقب بایستی نسبت به حرکت دادن فرمان جهت شناسی داشته باشیم. بنای پیدا کردن جهت حرکت چشمان راننده می‌باشد. هنگامی که سر به عقب برگشته است و روبه عقب حرکت انجام می‌گردد، مبنای تعیین سمت راست ، چشم راست و مبنای سمت چپ ، چشم چپ است و به هر سمتی که در نظر است رفته شودف فرمان بسیار کم به همان سمت چرخانده می‌شود.

در حرکت به عقب تا زمانی که خودرو کاملا نایستاده است نباید سر و بدن راننده به سمت جلو برگردانده شود.

حرکت فرمان در دنده عقب

بدلیل سرعت اثرپذیری فرمان در دنده عقب که دو برابر رو به جلو می‌باشد بایستی تغییر جهت بسیار کم و در حدود 15-5 دقیقه به چپ یا راست باشد، مگر در جاهایی که نیاز باشد و با سرعت کنترل شده قابل انجام است. مانند دور دو فرمان، پارک دوبل و پارک خودرو در پارکینگ.

چگونگی جابجایی و جهت شناسی فرمان در دنده عقب:

با 3 حرکت و 3 زمان اجرای آن 3 حرکت فرمان شکل می‌گیرد. دست چپ برای کنترل فرمان همواره بایستی مرکز فرمان یا همان ساعت 12 را در اختیار داشته باشد، مگر در جاهایی که ناچار شویم فرمان بیش از نیم دور چرخانده شود.

شکل گیری فرمان با 3 حرکت  و 3 زمان اجرا

1-برای جابه‌جایی هنگام حرکت در دنده عقب ابتدا فرمان کمی به سمت مورد نظر به اندازه 15-5 دقیقه چرخانده میشود.

2-سپس فرمان به سمت مخالف جهت چرخانده شده هر اندازه که لازم باشد برگردانده می‌شود تا با نگاه رو به عقب به انتهای خیابان خودرو در داخل خیابان صاف گردد.

3-دوباره با نگاه کردن به انتهای خیابان ( رو به عقب ) با اطمینان از اینکه خودرو صاف شده است فرمان خودرو صاف می‌گردد و به ساعت 12 بر می‌گردد.

توضیح شکل‌گیری فرمان در 3 حرکت

1-چون فرمان دوم یا فرمان مخالف بیشتر از فرمان اول نیاز به چرخش دارد. بنابراین اگر فرمان اول بدون ضرورت زیاد چرخانده شود. خودبخود فرمان دوم نیز به دردسر می‌افتد.

2-هنگامی که در دنده عقب چون فرمان دیده نمی‌شود پس همواره بایستی معیار صاف بودن فرمان ( ساعت 12) در اختیار باشد، تا حرکت سوم ( صاف کردن فرمان ) بدرستی انجام شود.

حرکت مارپیچ

حرکت مارپیچ به طرف عقب باعث رشد و تقویت جهت شناسی در دنده عقب می‌گردد، با این حرکت در جاهایی که عبور و مرور خیلی کم است، چشم و دست راننده هماهنگ میگردند و جهت شناسی کامل خواهد شد.

حرکت رو به عقب در کناره جدول

برای اینکه راننده بتواند با فاصله 30 دتا 40 سانتی‌متر نسبت به کناره جدول حرکت کند. بایستی ابتدا راننده طوری رو به عقب برگردد که بتواند کل شیشه بزرگ عقب را ببیند و در این حالت هر فاصله‌ای که از دید راننده میان چراغ استپ ترمز در وسط شیشه بزرگ عقب و کناره جدول دیده می‌شود اندازه درست و واقعی می‌باشد.

شاید راننده‌ای بخواهد برای تعیین فاصله نسبت به کناره جدول در دنده عقب استپ ترمز عقب پراید را زیر جدول تنظیم بکند و رو به عقب حرکت کند یعنی استپ ترمز زیر جدول باشد این روش دید راننده را نسبت به عقب خودرو تا 50% کم می‌کند.

مکان‌هایی که  حرکت دنده عقب خطرناک است

1-حریم تقاطع‌ها(15 متر پیش و بعد از آن‌ها)

2-در پیچ‌ها و تونل‌ها و میدان‌ها

3-در لاین‌های حرکت و سبقت

4-خط‌کشی عبور عابرین پیاده

5-بر روی پل‌ها و دیگر موردهایی که در ماده 155 آئین نامه آمده است.

رد  کردن مانع در دنده عقب

برای رد کردن مانع کمتر از 15 سانتی‌متر ارتفاع از میان دو چرخ چشم راست راننده می‌شود سمت راست خودرو و مانع را در قسمت یک چهارم سمت راست شیشه بزرگ عقب تنظیم و قرار داده می‌شود.

برای رد کردن مانع از کنار خودرو و مانند تنظیم کردن فاصله 45-30 سانتی‌متر کافی است  از د ور علامت استاندارد را با یک فاصله مناسب با کنار مانع تنظیم شود.

چکیده آموزش حرکت دنده عقب

1-رو به جلو خودرو را صاف کرده و فرمان نیز صاف می‌گردد.

2-راهنمای سمت راست روشن می‌گردد.

3-دسته دنده درون دنده عقب قرار می‌گردد.

4-کمربند ایمنی کشیده شود و بدن روبه عقب چرخانده می‌شود.

5-دست چپ مرکز فرمان (ساعت 12) را گرفته و دست راست پشت صندلی شاگرد قرار می‌گیرد.

6-حرکت با دنده عقب با مراقبت و کنترل لازم و با سرعت گام‌های انسان پیاده می‌باشد که با فاصله معین از کناره جدول است.

7-اگر نیاز به جابه‌جایی بود 3 حرکت فرمان برای جابه‌‌جایی خودرو فراموش نگردد.

8-چراغ استپ ترمز روبه‌روی شیشه بزرگ عقب بهترین نشانه برای تعیین فاصله 45-30 سانتی‌متر نسبت به کناره جدول است


 

 

 آموزش رانندگی کلیک کنید


آموزش رانندگی تصویری کلیک کنید

 

 

آموزش رانندگی مخصوص بانوان کلیک کنید


آموزش حرکت با دنده عقب کلیک کنید


آزمون شهری کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


بهترین حالت گرفتن فرمان کلیک کنید


آموزش پارک کنار جدول کلیک کنید


فیلم آموزش مهارت های رانندگی کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


آموزش دور زدن دو فرمانه و یک فرمانه کلیک کنید

جمعه 94 فروردین 7 , ساعت 2:28 عصر

به پارک کردن خودرو با دنده عقب میان دو خودرو پارک دوبل گفته می‌شود.

هنگام حرکت روبه جلو چنانچه بخواهیم میان دو خودرو که در کنار جدول خیابان پارک نماییم بایستی فضای خالی میان دو خودرو بیش 2 برابر طول خودرو 8 متر باشد و اگر کمتر از این اندازه باشد پارک کردن به صورت رو به جلو دشوار خواهد بود و بایستی از روش پارک دوبل استفاده کرد.

چنانچه فاصله میان دو خودرو  از 5/6 کمتر باشد ، دیگر به روش پارک دوبل نیز نمی‌توان خودرو را پارک کرد.

جاهایی که نباید پارک دوبل انجام داد

1-در بزرگراه‌ها (به دلیل سرعت زیاد خودروهای عبوری در لاین حرکت).

2-در حریم تقاطع‌ها (15 متر مانده و پس از آن‌ها).

3-در مکان‌هایی که تابلو پارک ممنوع و توقف ممنوع نصب شده است.

4-در ایستگاه‌های اتوبوس ، تاکسی و … نباید پارک کرده چه برسد به پارک دوبل

5-در روبروی پل ورودی پارکینگ منازل و ورودی کوچه و خیابان.

6-در حریم قانونی تابلوهای راهنمایی و رانندگی نباید از پارک دوبل استفاده کنیم (پارک کردن در این مکان‌ها باعث کاهش دید کافی رانندگان وسایل نقلیه عبوری نسبت به تابلوهای یاد شده می‌گردد.) و دیگر مواردی که برابر قانون و  مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

کنترل کلاج (حرکت لاک‌پشتی) در پارک دوبل

برای اجرای درست پارک دوبل آموختن حرکت لاک‌پشتی به صورت کامل ضروری می‌باشد و بایستی مهارت بالایی در حرکت دادن خودرو به صورت سانتی‌متری با کنترل کلاج خودرو داشت و در صورت تسلط نداشتن بر روی کلاج حرکت خودرو با سرعت و شتاب زیادی همراه شده و انجام پارک دوبل سخت و  دشوار می‌گردد.

راننده‌ای که بتواند پارک دوبل را باکنترل کامل روی کلاج به صورت درست انجام دهد، در راه‌بندان‌ها نیز با کنترل بر روی کلاج می‌تواند به صورت ایست و حرکت‌های پی در پی خودرو را به راحتی به  حرکت در آورد.

کنترل فرمان در پارک دوبل

راننده‌ای که از درک فرمان در دنده عقب برخوردار نباشد نمی‌تواند جهت چرخش فرمان را تشخیص دهد و بنابراین نمی‌تواند پارک دوبل را بدرستی انجام دهد و میبایست بیشترین تسلط را روی فرمان داشته باشد.

اهمیت پارک دوبل در آزمون رانندگی

یکی از دلایل انتخاب پارک دوبل برای آزمون رانندگی سنجش کنترل کامل کلاج می‌باشد زیرا راننده‌ای که در انجام پارک دوبل روی کلاج خودرو مسلط باشد در راه‌بندا‌ن های بسیار سنگین که ناچار است قدم به قدم مرتب ایست و حرکت کند نیز از کلاج خوبی برخوردار خواهد بود.

اهمیت درک گاز ترمز و هماهنگی با چشم و دست در پارک دوبل

در پارک دوبل راننده بایستی تسلط کاملی روی گاز و ترمز خودرو داشته باشد و هماهنگی لازم بین چشم راننده و فرمان که به عهده دست می‌باشد برقرار گردد و به بالاترین مهارت خود رسیده باشد تا بتواند پارک دوبل را به راحتی انجام دهد.

آموزش پارک دوبل

بنابراین پارک دوبل نه تنها یک تکنیک برتر است بلکه اوج هماهنگی کامل میان کار چشم ، دست و پای راننده می‌باشد و این راه می‌توان به بودن چنین هماهنگی در اندام‌های بدن یک راننده  پی‌برد.

چگونگی انجام پارک دوبل (قسمت اول)

1-برای انجام پارک دوبل بایستی از فاصله 30 متری راهنمای سمت راست را زده و با پوشش دادن نقاط کور آینه پس از اطمینان از نبود خطر سرعت خودرو را کم کرده و از فاصله  دور در امتداد  خودرو مورد نظر قرار گرفته و به فاصله عرضی یک دست به اندازه 50 سانتی‌متر کنار خودرو یاد شده به اندازه یک درب موتور جلوتر از آن ایست انجام می‌گردد، به گونه‌ایی که خودرو صاف ایستاده باشد و پس از صاف بودن خودرو بایستی فرمان خودرو نیز صاف باشد تا در هنگام حرکت به عقب خودرو صاف حرکت کند.

چنانچه فاصله خودرو پارک شده با جدول کم و چسبیده باشد فاصله ایستادن با خودروی کناری هنگام پارک دوبل به اندازه 70 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

قسمت دوم در پارک دوبل (فرمان اول)

پس از اطمینان از روشن بودن راهنمای سمت راست و دقت لازم و مراقبت از ترافیک رو به عقب به صورت لاک‌پشتی حرکت می‌گردد.

بهترین زمان برای چرخاندن فرمان به سمت پارک یا راست که به آن فرمان اول گفته می‎‌شود زمانی است که پس از دیده شدن انتهای خودرویی که قرار است پشت سر آن پارک گردد را در وسط شیشه 3 گوش عقب (شیشه لچکی) ببینیم بنابراین فرمان اول در همین زمان ضمن حرکت لاک‌پشتی رو به عقب کامل به سمت راست چرخانده می‌شود.

قسمت سوم در پارک دوبل (فرمان دوم)

برای انجام فرمان دوم در پارک دوبل بسته به تسلط راننده به فرمان خودرو چندین روش وجود دارد.

روش شماره یک برای شروع فرمان دوم

کسانی که از دست فرمان کندی برخوردار هستند پس از اینکه انتهای خودروی کناری (سرگلگیر سمت چپ یا چراغ راهنمای سمت چپ) را در داخل شیشه لچکی جلو دیدند آنگاه ایست وسط را انجام می‌دهند و سپس به صورت لاک‌پشتی حرکت کرده و همه فرمان را به سمت چپ چرخانده به گونه‌‌ای که پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ‌ راهنمای عقب در سمت چپ خودروی کناری برسد فرمان دوم بایستی به سمت چپ تمام شده باشد و سپس به صورت لاک‌پشتی جلوی خودرو به داخل پارک هدایت می‌گردد.

روش شماره دو برای شروع فرمان دوم

این روش پارک دوبل برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برای چرخاندن برخوردار هستن و هنگامی است که انتهای خودروی کناری از روبروی دستگیره ثابت (جلوی دستگیره) دیده شد در این فرمان ایست وسط انجام داده می‌شود و سپس به صورت لاک‌پشتی رو به عقب حرکت کرده و همه فرمان به سمت چپ چرخانده می‌شود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به چراغ راهنمای عقب سمت چپ خودروی کناری برسد بایستی فرمان دوم در سمت چپ به آخر رسیده باشد و با حرکت لاک‌پشتی جلوی خودرو وارد پارک می‌گردد و وقتی خودرو صاف شد ایست می‌گردد.

روش شماره سه برای شروع فرمان دوم

 در این روش بایستی کمی زودتر از اینکه راهنمای اتومبیل کناری از روبروی دستگیره ثابت در جلوی در سمت راست دیده می‌شود ایست وسط انجام می‌گردد و چرخش فرمان دوم شروع می‌شود. برای کسانی است که از مهارت بالایی در کنترل کلاج خودرو و سرعت عمل زیادی در چرخاندن فرمان برخوردار هستند.

زمانی چرخش فرمان دوم شروع می‌گردد که راهنمای سمت چپ عقب خودروی کناری پس از ستون وسط سمت راست خودرو در شیشه بزرگ در جلو دیده شود و فرمان دوم پس از به حرکت در آوردن خودرو به صورت لاک‌پشتی به سمت چپ چرخانده می‌شود و پیش از اینکه سرگلگیر سمت راست خودرو به راهنمای عقب خودروی کناری برسد فرمان دوم به طور کامل به سمت چپ چرخیده باشد.

چکیده سه روش شروع چرخاندن فرمان دوم

1-روش پارک دوبل با لچکی جلو برای کسانی است که  از دست فرمان بسیار کند برخوردار هستند.

2-روش پارک دوبل دستگیره ثابت برای کسانی است که از دست فرمان بهتری برخوردار هستند.

3-روش پارک دوبل پس از ستون وسط برای کسانی است که دست فرمان آنها و همچنین کنترل کلاج دآنهال بسیار عالی می‌باشد و از مهارت بسیار بالایی برخوردار هستند.

پس از انجام پارک دوبل و اطمینان از صاف بودن خودرو در درون پارک دنده خلاص شده و ترمز دستی کشیده می‌شود.

چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم در پارک دوبل

برای بیرون آوردن خودرو از حالت پارک دوبل به صورت رو به جلو ابتدا راهنمای سمت چپ روشن می‌گردد و پس از دیدن آینه سمت چپ و آینه وسط و پوشش دادن نقاط کور آینه سمت چپ خودرو به صورت 30 درجه کج می‌گردد. (سرگلگیر سمت راست خودرو به وسط پلاک خودروی جلویی برسد) که به آن ایست خروج از پارک گفته می‌شود.

سپس سر راننده به سمت چپ برگردانده می‌شود و رو به عقب نگاه می‌کنند و با پوشش دادن نقاط کور آینه و رعایت حق تقدم به صورت لاک‌پشتی حرکت انجام می‌گردد و پس از اینکه خودرو در لاین جدید قرار گرفت فرمان خودرو صاف می‌گردد.

خروج از پارک دوبل

چگونگی  حرکت با دنده عقب پس از انجام پارک دوبل

1-راهنمای سمت راست روشن می‌گردد و پس از اطمینان از خالی بودن پشت خودرو انتفال ترمز از دستی به پایی انجام می‌گردد. پس از دنده گذاری به عقب و اطمینان از نبود خطر با حرکت لاک‌پشتی در دنده عقب به اندازه 10 تا 20 سانتی‌متر با سرعت عمل خوب فرمان خودرو 2 – 5/1 دور به سمت راست (به سمت جدول) چرخانده شده ایست می‌گردد.

2-کمربند کشیده می‌شود و تند به عقب چرخیده می‌شود دست چپ مرکز فرمان (ساعت 12) را گرفته و دست راست در پشت صندلی شاگرد را می‌گیرد و باسرعت قدم انسانی حرکت به عقب با دقت انجام می‌گردد و تا زمانی که ایست کامل انجام نگردیده سر به جلو برگردانده نمی‌شود.


 

 

 آموزش رانندگی کلیک کنید


آموزش رانندگی تصویری کلیک کنید

 

 

آموزش رانندگی مخصوص بانوان کلیک کنید


آموزش حرکت با دنده عقب کلیک کنید


آزمون شهری کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


بهترین حالت گرفتن فرمان کلیک کنید


آموزش پارک کنار جدول کلیک کنید


فیلم آموزش مهارت های رانندگی کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


آموزش دور زدن دو فرمانه و یک فرمانه کلیک کنید

جمعه 94 فروردین 7 , ساعت 2:27 عصر

روش صحیح گرفتن فرمان

با رعایت حالت ساعت 10:10 دقیقه دست راننده در نیم دایره بالای فرمان قرار می‌گیرد که بهترین حالت برای گرفتن فرمان در راه مستقیم می‌باشد.

بهترین حالت گرفتن فرمان

در گردش‌ها، پیچ‌ها ، دور میدان و دور زدن‎‌، چون گرداندن فرمان به وسیله هر دو دست با هم امکان پذیر نیست بایستی دست‌ها روی فرمان و در سطح صاف آن که بدون گره است به حالت ضربدری جابجا شده و فرمان چرخانده شود.

بنابراین چون در درون فرمان چند گره اتصال برای دایره وجود دارد چرخاندن فرمان از درون آن بدلیل برخورد دست با این گره‌ها باعث خطر می‌گردد

هیچگاه از بخش پایینی فرمان برای کنترل  و هدایت خودرو استفاده نشود.


 

 

 آموزش رانندگی کلیک کنید


آموزش رانندگی تصویری کلیک کنید

 

 

آموزش رانندگی مخصوص بانوان کلیک کنید


آموزش حرکت با دنده عقب کلیک کنید


آزمون شهری کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


بهترین حالت گرفتن فرمان کلیک کنید


آموزش پارک کنار جدول کلیک کنید


فیلم آموزش مهارت های رانندگی کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


آموزش دور زدن دو فرمانه و یک فرمانه کلیک کنید

جمعه 94 فروردین 7 , ساعت 2:26 عصر

پارک  کنار جدول

رانندگان برای سوار یا پیاده کردن مسافر و یا پارک کردن در لاین توقف، خودرو را بایستی در فاصله معینی از کنار جدول پارک کرد.

قانون فاصله پارک خودرو با کناره جدول را میان 30 تا 45 سانتی‌متر تعیین کرده است. در پارک خودرو چون چرخ سمت راست دیده نمی‌شود ، بنابراین می‌توان وسط شیشه بزرگ جلو و پایه برف پاکن و چشمه آبپاش روی موتور را مبنای داخلی چرخ راست خودرو قرار داد.

چگونگی : برای اینکه چشم راننده با کاربرد پایخ برف پاکن و چشمه آبپاش آشنا گردد. در خیابان کم رفت و آمد که خط کشی لاین بندی دارد رفته و کنار خط مقطع لاین اول با پایه برف پاکن و یا چشمه آب پاش در یک خط قرار گرفته و این تمرین برای 10 دقیقه با سرعت کم انجام می‌شود.

پس از انجام تمرین و آشنا شدن چشم با پایه برف پاکن و چشمه آب پاش و منطبق کردن آن با کناره خط سفید مقطع و هماهنگی لازم چشم با دست و فرمان به سراغ کنار جدول و خط پارک سفید ممتد کنار جدول باید رفت.

قانون برای زیبایی خیابان و دید خوب در شب و همچنین برای پارک کنار جدول اقدام به کشیدن خط پارک نموده است و فاصله آن تا لبه آسفالت (برخورد آسفالت و جدول ) 30 سانتی‌متر و پهنای خط پارک 15 سانتی‌متر می‌باشد.

در جاهایی که جدول بلند می‌باشد بایستی پارک را 45 سانتی‌متر فاصله دهیم و در خیابان‌هایی که عرض آن‌ها کم و پر رفت و آمد است  و در ضمن خط پارک هم ندارد از پارک 30 سانتی‌متر فاصله استفاده می‌شود. به این نوع پارک کردن پارک منطبق گفته می‌شود.

 قانون پارک کنار جدول

 ابتدا راهنمای سمت راست زده می‌شود و سپس آینه وسط و بغل سمت راست کنترل می‌گردد و سر راننده کمی به سمت راست برگردانده می‌شود تا نقطه کور آینده دیده شود و در صورتی که خطری نبود با سرعت کم و به شکل اریب خودرو به انتهای سمت راست آورده و پایه برف پاکن و یا چشمه اب پاش را با پایین جدول 30 تا 45 سانتی‌متر فاصله داده و زمانی که خودرو صاف شد خودرو نگه داشته می‌شود.

چگونه صاف پارک شدن خودرو در پارک کنار جدول

به رورش می‌توان نسبت به صاف کردن خودرو و دانستن آن اقدام کرد.

 روش اول: در این روش به انتهای لاین توجه کرده و مطابق با آن خودرو پارک می‌گردد. هنگامی که روبه جلو به انتهای لاین توقف نگاه شود و آنرا با عرض جلوی درب موتور خودرو می‌سنجیم بایستی با انتهای لاین موازی باشد.

روش دوم: بایستی  برای پارک لبه جلوی درب موتور را طوری قرار دهیم که با جدول سمت راست خیابان زاویه 90 درجه را تشکیل دهد.

چگونگی خروج از پارک و رعایت حق تقدم

برای بیرون آمدن از پارک ابتدا راهنمای سمت چپ زده می‌شود، چنانچه تا 30 متر جلوتر از خودرو در لاین توقف خودرو یا مانع دیگری نبود آینه سمت چپ کنترل می‌گردد و به سمت چپ با برگرداندن سر نقاط کور آینه را کنترل می‌نماییم و در همان لاین به صورت اریب وارد لاین حرکت می‌شویم.

چنانچه در جلوی ما تا حدود 30 متری مانع یا خودرویی باشد بایستی به صورت پله‌ای وارد لاین حرکت شویم.ابتدا راهنمای سمت چپ زده می‌شود و به آینه وسط و چپ نگاه می‌کنیم و با گرداندن سر نقاط کور آینه در سمت چپ را پوشش می‌دهیم، در صورت نبود خطر خودرو را به حالت 30 درجه کج کرده می‌ایستیم (سر گلگیر سمت راست خودرو به پلاک یا وسط خودرو جلویی برسد) دوباره سر به سمت چپ گردانده شده نگاه می‌کنیم سپس با احتیاط به صورت لاک‌پشتی وارد لاین حرکت شده و فرمان صاف می‌شود.

پارک 45 -30  سانت کنار جدول ( سریع )

در جاهایی که کنار جدول خط‌کشی ندارد می‌توان از روش پارک سریع استفاده کرد.

پارک کنار جدول

برای هنگامی که می‌خواهیم از لاین حرکت به لاین توقف رفته و پارک خودرو انجام شود ابتدا راهنمای سمت راست زده می‌شود. سرعت خودرو کم می‌گردد. آینه وسط سمت راست نگاه می‌گردد. برای پوشش نقاط کور آینه سر راننده به سمت راست چرخانده می‌شود. پس از اطمینان از عدم وجود خطر فرمان کمی به سمت لاین توقف چرخانده می‌شود و خودرو به  صورت اریب و با زاویه 45 درجه به سمت لاین توقف هدایت می‌شود و بایستی گاز قطع و لمس ترمز انجام شود. زمانی که پایه برف پاکن و چشمه آب پاش از دید راننده به لبه آسفالت ( برخورد آسفالت و جدول ) رسیدن فرمان به چپ و خودرو صاف می‌گردد.

پارک کنار جدول به کمک سر گلگیر سمت راست

با رعایت تمامی نکات ایمنی مانند راهنمای سمت راست و نگاه کردن به آینه‌های وسط و راست و پوشش دادن نقاط کور آینه حرکت به شکل اریب به سمت جدول انجام می‌گردد و زمانی که نوک گلگیر سمت راست مماس با کناره جدول منطبق گردید پارک 45-30 انجام گردیده و پس از صاف شدن خودرو توقف می‌گردد.

جاهایی که نبایست اقدام به پارک کردن خودرو نمود

1-هر جا که پارک کردن و توقف کردن خودرو در آن توسط تابلوهایی ممنوع شده باشد.

2-ایستگاه‌های اتوبوس ، تاکسی و …

3-حداقل 15 متر قبل و بعد از تقاطع‌ها که به آن حریم تقاطع گفته می‌شود .

4-درون میدان‌ها

5-روبروی پل منازل و ساختمان‌ها

6-درون تونل‌ها

7-روی پل‌ها

8-روی خط‌کشی عابرین پیاده

9-زیر پل‌ها و دیگر مواردی که در ماده 163 قانون راهنمایی و رانندگی مشخص گردیده است.

حالت چر‌خ‌ها هنگام پارک کردن خودرو در سرازیری و سربالایی:

حالت چرخ‌های جلو در سرازیری

در سرازیری‌ها بهتر است حالت چرخ‌های جلو به سمت راست به مت جدول باشد پس از بالا کشیدن ترمز دستی و خاموش کردن خودرو دسته دنده را درون دنده سنگین گذاشته می‌شود.

حالت چرخ‌های جلو در سربالایی

در سربالایی که کناره راه جدول ندارد؛ بهتر است حالت چرخ‌ها به سمت راست خودرو باشد پس از بالاکشیدن ترمز دستی و خاموش کردن دسته دنده در سنگین قرار داده می‌شود .

پارک کردن در سربالایی که کناره راه جدول دارد:

بهتر است حالت چرخ‌ها به سمت چپ خودرو باشد پس از بالا کشیدن ترمز دستی و خاموش کردن دسته دنده درون دنده سنگین قرار داده می‌شود.


 

 

 آموزش رانندگی کلیک کنید


آموزش رانندگی تصویری کلیک کنید

 

 

آموزش رانندگی مخصوص بانوان کلیک کنید


آموزش حرکت با دنده عقب کلیک کنید


آزمون شهری کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


بهترین حالت گرفتن فرمان کلیک کنید


آموزش پارک کنار جدول کلیک کنید


فیلم آموزش مهارت های رانندگی کلیک کنید


آموزش پارک دوبل کلیک کنید


آموزش دور زدن دو فرمانه و یک فرمانه کلیک کنید

جمعه 94 فروردین 7 , ساعت 2:26 عصر

دور زدن با یک فرمان

دور زدن یک فرمان در خیابان‌هایی که عرض آنها زیاد است با رعایت حق تقدم وسایل نقلیه‌ای که مستقیم در حال عبور هستند انجام می‌گردد.

خیابان‌هایی که یکطرفه نیستند و در وسط خیابان خط ممتد (دیوار قانونی) وجود ندارد و عرض آن بالای 12 متر باشد با رعایت حق تقدم می‌توان اقدام به دور زدن یک فرمان کرد.

روش انجام دور یک فرمان

پس از روشن کردن راهنمای سمت راست خودرودر منتهی الیه سمت راست با رعایت احتیاط و نگاه به آینه‌ها و پوشش نقاط کور آینه سمت راست می‌ایستد سپس با روشن کردن راهنمای سمت چپ و نگاه کردن به آینه بغل و برگرداندن سر به سمت چپ برای پوشش نقاط کور آینه به صورت لاک‌پشتی حرکت و در 30 درجه ایست خروج از پارک انجام و با پوشش کامل دید سمت چپ حرکت در روبه‌روی خط مقطع ایست برای رعایت حق تقدم وسایل نقلیه‌ای که از سمت روبه‌رو عبور می‌کنند انجام و با اطمینان از نبود خطر دور زده می‌شود.

چکیده آموزش دور زدن با یک فرمان

1-ابتدا راهنمای سمت راست روشن کرده پس از نگاه کردن به آینه و نقاط کور آینه سمت راست آرام در منتهی الیه سمت راست خیابان به صورت پارک کنار جدول ایست انجام می‌گردد.

2-راهنمای سمت چپ را روشن کرده و با نگاه به آینه ونقاط کور سمت چپ با برگرداندن سر و اطمینان از نبود خطر ایست 30 درجه ( ایست خروج از پارک ) انجام می‌گردد.

3-پس از اطمینان از نبود خطر با نگاه به آینه و پوشش کامل نقاط کور سمت چپ در وسط خیابان روبه‌روخط مقطع ایست انجام می‌گردد و پس از نگاه کردن به دو سمت خیابان اماده حرکت می‌شویم.

4-پس از اطمینان از نبود خطر از وسایل نقلیه عبور دور زده می‌شود.

5-‌ پس از دور زدن فرمان خودرو صاف حرکت عادی انجام می‌گردد.

دور زدن با دو فرمان

گاهی لازم است در خیابان‌هایی که عرض آنها کمتر از 12 متر می‌باشد و دوطرفه هستند اقدام به دور زدن کرد. بایستی خط وسط خیابان مقطع (بریده بریده) باشد و دارای خط ممتد (دیوار قانونی) نباشد ، محل دور زدن در حریم تقاطع‌ها هم نباشد. (15 متر مانده و پس از تقاطع).

اهمیت حرکت لاک‌پشتی در دور زدن دو فرمان

راننده‌ای که می‌خواهد در خیابان کم عرض دور بزند بایستی از کنترل کلاج بالایی برخودار باشد، تا بتواند خودرو را به صورت سانتی‌متری حرکت دهد و این کار تنها با مهارت داشتن در انجام حرکت لاک‌پشتی امکان‌پذیر خواهد بود که با رعایت احتیاط کامل و انجام دقیق آیین نامه راهنمایی و رانندگی انجام می‌گردد.

چگونگی انجام دور زدن با دوفرمان

1-ابتدا راهنمای سمت راست زده می‌شود ضمن کم کردن سرعت خودرو به آینه وسط و سمت راست نگاه کرده با پوشش دادن به نقاط کورآینه سر به سمت راست برگردانده می‌شود با اطمینان از نبود خطر با احتیاط کامل در منتهی الیه سمت راست ایست می‌کنیم (پارک 30 سانت).

2-راهنمای سمت چپ زده می‌شود به آینه سمت چپ نگاه کرده پس از اطمینان از نبود خطر خودرو را حرکت داده و در 30 درجه ایست می‌کنیم.

3-سپس سر راننده کاملا به سمت چپ برگردانده شده تا نقاط کور آینه پوشش داده شود، در صورتی که از روبه‌رو خطری وجود نداشته باشد همه فرمان به سمت چپ چرخانده شده و رو به عرض چپ خیابان به سمت جدول حرکت انجام می‌گردد.

4-در ادامه حرکت به سمت چپ زمانی که جدول روبه‌رو از دید راننده از روی درب موتور دیده نشد ضمن حرکت به صورت لاک‌پشتی هر اندازه که می‌شود فرمان به سمت رات چرخانده می‌شود تا چرخ‌های خودرو صاف گردیده و تا جایی جلو میرود که از زیر قاب آینه بغل نزدیک به جدول بتواند پلیین جدول کنار چرخ جلو را ببیند و ایست می‌کند.

5-راهنمای سمت راست زده می‌شود و پس از اطمینان از نبود خطر در پشت خودرو با نگاه کردن به عقب به صورت لاک‌پشتی رو به عقب حرکت کرده و تا  جایی رو به عقب می‌رود که بتواند از روی درب موتور جلو پایین جدول را ببیند ، یا دستگیره ثابت در عقب سمت راننده از آینه به محل برخورد آسفالت و جدول عقب دیده شود با حرکت لاک‌پشتی و صاف کردن فرمان ایست می‌کند.

6-راهنمای سمت چپ روشن ضمن حرکت لاک‌پشتی به جلو دور زدن کامل می‌گردد.

چکیده آموزش دور زدن با دو فرمان

1-راهنمای سمت راست روشن می‌گردد. و با رعایت موارد پارک کنار جدول در منتهی الیه سمت راست ایست انجام می‌گردد.

2-راهنمای سمت چپ روشن می‌گردد با دنده یک ضمن حرکت لاک‌پشتی (سانتی‌متری) ایست 30 درجه یا ایست خروج از پارک انجام می‌گردد.

3-ضمن نگاه کردن به آینه سمت چپ و پوشش نقاط کور آن با برگرداندن سر به سمت چپ و با رعایت احتیاط کامل به سمت وسط خیابان حرکت کرده در صورت وجود خطر برای کنترل ترافیک روبه‌رو توقف می‌گردد.

4-در ادامه حرکت به صورت لاک‌پشتی با نگاه به درب موتور زمانی که جدول جلو از دید راننده دیده نشد تمام فرمان به راست چرخانده شده و هر زمان از زیر قاب آینه‌های بغل جدول کناره روبه‌رو دیده شد ایست می‌گردد.

5-راهنمای سمت راست روشن با حرکت لاک‌پشتی به عقب بقیه فرمان را تمام به راست گردانده و با نگاه به جلو بالای جدول دیده شد تمام فرمان به چپ چرخانده می‌شود و ضمن حرکت لاک‌پشتی به عقب رفته تا زیرجدول نیز از بالای درب موتور دیده شود ایست می‌گردد.

6-راهنمای سمت چپ زده می‌شود و با دنده یک به صورت لاک‌پشتی ضمن حرکت بقیه فرمان به چپ چرخانده شده پس از دور زدن زمانی که خودرو و فرمان در خیابان صاف شد، حرکت از لاک‌پشتی به صورت عادی انجام می‌گردد.


<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ